توصیه هایی برای زنان مبتلا به دیسک کمر در بارداری

 

دیسک کمر در بارداری به دلیل افزایش وزن نوزاد و به دنبال آن با افزایش فشار بر ستون فقرات در زنان باردار، می تواند بسیار دردناک شود. خوشبختانه، دیسک کمر و بارداری خطری برای سلامتی کودک ایجاد نمی کند و از طریق تغییر در سبک زندگی یا روش های جزئی و درمانی می توان درد ناشی از آن را کاهش داد. در برخی موارد، زنان باردار متوجه بیرون‌زدگی دیسک خود نمی‌شوند و نمی‌دانند که در دوران بارداری خود دچار این عارضه هستند.

 

خطرات دیسک کمر در بارداری | دیسک کمر و بارداری

 

 آیا زنانی که دیسک کمر دارند میتوانند باردار شوند؟

از مشکلات شایع در دوران بارداری می توان به کمر درد اشاره نمود. دلایل متعددی برای کمردرد در دوران بارداری وجود دارد که می تواند شامل تغییرات در سطح هورمون های بارداری، بزرگ شدن رحم و موقعیت قرار گیری جنین به خصوص در اواخر بارداری باشد. اما اینکه قبل از بارداری شخص مبتلا به دیسک کمر باشد، در حین بارداری این درد بیشتر خواهد بود و نیاز به مراقبت بیشتری هم لازم می شود.
دیسک کمرهای خفیف اغلب خطری در بارداری ایجاد نمی کنند در مقابل دیسک های کاملا بیرون زده که منجر به درد شدید در پاها و خواب رفتگی انگشتان می شوند دربارداری خطرناک تر بوده و احتمال بروز عوارض دائمی دارند.
بنابراین فردی که دیسک کمر دارد لازم است در ابتدا با پیگیری و درمان به یک وضعیت ثابت و مشخص برسد. به عبارت دیگر اگر کمردرد ناشی از دیسک کمر به حالت ثبات برسد و از عدم پیشرفت بیماری اطمینان حاصل شود و به مرحله ثابتی رسیده باشد، فرد می تواند باردار شود. به همین دلیل این گروه از خانم ها می توانند بعد از اینکه دوره درمان شان را سپری کردند، باردار شوند. در غیر این صورت بارداری توصیه نمی شود. چرا که داشتن سابقه سلامتی در ستون فقرات حین بارداری بسیار حائز اهمیت است.
اغلب پس از جراحی دیسک کمر احتمال عود علائم در منطقه جراحی شده در صورت بارداری وجود ندارد و بارداری برای این بیماران کاملا بی خطر بوده و دردهای احساس شده در ناحیه کمر به دلیل افزایش وزن حین بارداری و رشد جنین است.

 

توصیه هایی به مادران باردار با وجود دیسک کمر در بارداری

مراعات کردن و فشار نیاوردن به کمردر حین بارداری بسیار حائز اهمیت است و خانم باردار ملزم به رعایت آن است.
با وجود دیسک کمر و بارداری بهتر است  فرد قبل از اقدام به بارداری در ابتدا دستورهای ورزشی مورد تایید پزشک ارتوپد را انجام دهد. با انجام نرمش های کمر، عضلات اطراف ستون فقرات تقویت می شود و با کاهش فشار وارد شده به دیسک احتمال بروز مشکلات جدی در ماه های آخر بارداری به حداقل برسد.
در زنان باردار با وجود دیسک کمر زایمان طبیعی می تواند موفقیت آمیز باشد، اما در مواردی که با تشخیص پزشک متخصص احتمال بروز خطر برای زنان مبتلا به دیسک کمر در بارداری وجود داشته باشد می توان از سزارین استفاده کرد.
خانم های باردار برای تسکین درد دیسک کمر در بارداری بهتر است به پهلو بخوابند. البته مادران در دوران بارداری و از ماه پنجم به بعد لازم است به پهلو بخوابند اما خانم‌های باردار با دیسک کمر، از ابتدای بارداری باید بر روی یک پهلو بخوابند.
وضعیت فیزیکی بدن را تغییر دهید و هر چند دقیقه یک بار تغییر وضعیت بدهید، صاف بنشینید، طولانی مدت ننشینید، طولانی مدت راه نروید و در کل پرهیز از هر گونه فعالیتی که منجر می شود فشار زیادی به ستون فقرات وارد شود پرهیز کنید.

اصول حالت صحیح بدن با وجود دیسک کمر در بارداری

با رشد جنین مرکز ثقل بدن به سمت جلو حرکت می‌کند، بهتر است در دوران بارداری، اصول حالت صحیح بدن را رعایت کنید.
در مورد دیسک کمر و بارداری، ممکن است با تشخیص پزشک نیاز به استراحت مطلق برای جلوگیری از عوارض بیشتر باشد. یا با دستور پزشک زنان و پزشک ارتوپد نرمش های مخصوص برای تحمل درد کمتر توصیه شود.
- کاملاً صاف بایستید و از خم شدن رو به جلو، یا خم شدن به عقب پرهیز کنید. 
- چنانچه مجبور هستید برای مدت زمان طولانی سر پا بایستید، یک پا را بر روی یک چارپایه کوتاه قرار دهید و با جا به جا کردن پاها مرتباً به پاهای خود استراحت دهید.
- برای نشستن از یک صندلی استفاده کنید و حتما یک بالش کوچک را پشت کمر خود قرار دهید.
- قفسه سینه خود را مستقیم و بالا نگه دارید.
- شانه‌های خود را بدون فشار به سمت عقب بکشید.
- به هیچ عنوان هنگام نشستن پاهای خود را روی هم نیندازید.
بجز در پارکی های شدید و بیرون زدگی بزرگ دیسک هایی که منجر به نقص عصبی در بیمار گردیده و یا درد شدید مقاوم به در مان که از وضعیت گیری مناسب مادر در حین زایمان جلوگیری کند  که درمان با روش سزارین توصیه میگردد در اغلب موارد نوع زایمان بر اساس معیار های لگنی بیمار و اندیکاسیون های مامایی  بر اساس صلاحدید متخصص زنان تایید می گردد

 

دکتر شهرام شهسوارانی | بهترین جراح دیسک کمر در تهران

به اشتراک بگذارید :